Veelgestelde vragen
Stedenbouw
Het plan telt momenteel 127 woningen, waarvan 73 appartementen, 20 rijwoningen, 20 twéé-onder-één-kapwoningen en 14 vrijstaande woningen.
De hoogte van de appartementen is afgestemd op de omliggende gebouwen. In het dorp Sint Pancras staan veel lage huizen, maar aan de kant van Vroonermeer is er meer hoogbouw. Het huidige appartementencomplex aan de P.C. Boutenstraat heeft zes verdiepingen. Daarom hebben we ervoor gekozen om het nieuwe appartementencomplex aan de zuidkant van vier verdiepingen aan de kant van Sint Pancras te laten oplopen naar zeven verdiepingen aan de kant van Alkmaar. Dit past bij de hoogte van het gebouw aan de P.C. Boutenstraat en geeft de wijk een mooi visueel accent.
De plek voor de appartementen is zorgvuldig gekozen, zodat ze goed passen in de omgeving en het straatbeeld. Als we de appartementen zouden verplaatsen, zou dit de samenhang van het plan verstoren en invloed hebben op de uitstraling en de verbinding met andere delen van de wijk. Daarom is het niet de bedoeling om de appartementen naar een andere plek te verplaatsen.
Het plan heeft een goede balans tussen verschillende soorten woningen voor verschillende doelgroepen. Er komen zowel appartementen als rijwoningen voor starters, en twee-onder-een-kapwoningen en vrijstaande woningen voor doorstromers. We willen het aantal rijwoningen niet verhogen, omdat het plan nu goed in balans is.
Verkeer
De komst van de nieuwe woonwijk zal zorgen voor een toename in het aantal verkeersbewegingen. Een adviesbureauheeft onderzocht wat dit betekent voor de verkeersafwikkeling, bijvoorbeeld op de Kruissloot en De Keesman. Hierbij geldt als uitgangspunt dat verkeer op een goede en veilige manier afgewikkeld moet worden. Uit het onderzoek is gebleken dat het aantal nieuwe verkeersbewegingen op een veilige manier kan worden afgewikkeld over de bestaande wegenstructuur. Aanvullend zijn wij verder aan het onderzoeken op welke wijze we de verkeerssituatie overzichtelijker en daarmee veiliger kunnen maken voor o.a. langzaam verkeer.
De hoofdontsluiting van het plan zal via de Kruissloot plaatsvinden. Er is één hoofdontsluiting voor gemotoriseerd verkeer, maar er wordt ook een secundaire calamiteitenroute aan de noordwestkant van het plan aangelegd. Deze route kan in noodgevallen (bijvoorbeeld bij een brand) door de hulpdiensten gebruikt worden. De exacte vormgeving van de ontsluiting wordt momenteel verder onderzocht, waarbij het uitgangspunt is dat verkeer op een goede en veilige manier afgewikkeld moet worden.
Ja, er wordt gezorgd voor voldoende parkeergelegenheid. Hierbij wordt de gemeentelijke parkeernorm gehanteerd, die is gebaseerd op praktische ervaringscijfers. Dit zorgt ervoor dat er voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zullen zijn voor de bewoners en bezoekers van de nieuwe woningen.
Openbare ruimte
Voor de inrichting van de openbare ruimte wordt het beleidsplan klimaatadaptatie van de gemeente Dijk en Waard als richtlijn gebruikt. Dit plan richt zich op thema’s zoals natuurinclusiviteit, biodiversiteit en het creëren van een klimaatbestendige openbare ruimte. Er zal veel aandacht zijn voor bomen, groen en de natuurlijke oevers die bijdragen aan de natuurbeleving in de wijk.
Ja, er komen verschillende groene zones in de wijk die ook als speelplekken kunnen dienen. Bij de verdere uitwerking van het plan kijken we naar welke speelvoorzieningen in deze zones het beste passen en zorgen we voor een veilige en leuke speelomgeving voor kinderen.
Typologieën
In het plan zullen wij starterswoningen realiseren. Momenteel zijn wij bezig met het
uitwerken van de woningen en er zijn daarom ook nog géén prijzen bekend.
Er worden levensloopbestendige woningen in het plan gemaakt in de vorm van appartementen (nultredenwoning). Voor het grondgebonden programma zullen wij in de uitwerking van de woningen mogelijke optiepakketten onderzoeken om slapen op de begane grond mogelijk te maken.
Van het totale woonprogramma zal 30% bestaan uit sociale huurwoningen, die in het gestapelde deel van het plan worden gerealiseerd. We onderzoeken ook of een deel van de andere appartementen als huurwoning aangeboden kan worden.
Verkoop
Er zijn momenteel geen concrete plannen voor voorrang bij de verkoop voor inwoners van Sint Pancras.
Planning
We streven naar start verkoop in het vierde kwartaal van 2025.